Met prachtig zonnig weer organiseerde GroenLinks Voorst afgelopen zaterdag een opruimactie van zwerfafval. Vijf vrijwilligers verzamelden zes volle vuilniszakken met zwerfvuil langs de Rijksstraatweg bij Voorst richting Apeldoorn. Ook een deel van de Zutphenseweg en van de Deventerweg werden opgeruimd.

Er werd van alles gevonden, zoals blikjes, aanstekers, glazen flessen, dozen en sigarettenpeuken. Maar het meest gevonden afval is van plastic: flesjes, snoepverpakkingen en plastic zakken. Doordat een deel van de bermen gemaaid was, bleek veel plastic tot kleinere stukken te zijn vermalen. De vele stukjes maakt het opruimen lastig, maar nog steeds noodzakelijk. Plastic verteert namelijk niet, maar verbrokkelt langzaam tot hele kleine stukjes. Een deel van dit plastic vervuilt de grond en een ander deel vindt uiteindelijk zijn weg naar zee. Zo ontstaat de zogenaamde plastic soep. De ophoping van plastic in de zeeën leidt inmiddels al tot ernstige verontreiniging die het leven van veel zeedieren bedreigt en langzamerhand ook de voedselketens van de mens bereikt.

Probeer je niet te ergeren over andermans rommel, maar probeer regelmatig een beetje op te ruimen. Je hoeft je in ieder geval niet voor te schamen om zwerfafval op te ruimen. Tijdens de opruimactie van GroenLinks ontvingen de vrijwilligers allerlei stimulerende reacties. Vele fietsers groetten en deelden complimenten en bedankjes uit. Motorrijders toeterden en staken hun duim omhoog. Ook diverse automobilisten, met name bedrijfswagens, gaven waardering door middel van handgebaren of claxon.

De vrijwilligers vonden het een plezierige en nuttige bezigheid met lekker weer.  Na de zomervakantie organiseert GroenLinks weer nieuwe opruimacties in de gemeente Voorst, namelijk op de zaterdagen 12 september en 10 oktober. Nadere informatie volgt op de website voorst.groenlijks.nl, op facebook en in het Voorster Nieuws.