Na de succesvolle opruimacties in het afgelopen najaar organiseert GroenLinks Voorst op zaterdag 7 maart opnieuw een actie. Dit keer ruimen we de bermen van de Rijksstraatweg in en buiten Twello op. Iedereen mag meehelpen.

Als je op 7 maart wil helpen dan ben je van harte welkom bij de rotonde van de Rijksstraatweg en de Terwoldseweg, net buiten de bebouwde kom van Twello. We beginnen om 10 uur en beëindigen onze actie rond 12 uur. Opruimgereedschap is aanwezig.

Als je op straat goed om je heen kijkt dan zie je helaas vaak zwerfafval. Opvallend veel afval vind je in de bermen langs de routes van fietsende scholieren en op afgelegen plekken waar auto's kunnen parkeren of langzaam kunnen rijden. Gelukkig zijn er veel mensen voor wie dit zwerfvuil een doorn in het oog is. Sommigen nemen zelfs het initiatief om regelmatig een berm schoon te maken. GroenLinks wil deze mensen graag steunen en hoopt dat steeds meer mensen willen helpen.

Het zwerfafval is een bedreiging voor ons milieu. Veel afval blijft jaren lang liggen totdat het door de natuur afgebroken wordt. De afbraaktijd van zwerfafval is voor elk materiaal verschillend. Een bananenschil is na een jaar verdwenen. Kauwgom verdwijnt pas na 20 jaar en voor een blikje  duurt het minimaal 50 jaar. Veel plastics zoals van frisdrankflesjes lijken te verdwijnen omdat ze in kleine stukjes verbrokkelen, maar ze blijven aanwezig. Een deel van deze plastic vervuilt de grond en een ander deel vindt zijn weg naar zee. Zo ontstaat de zogenaamde plastic soep. De ophoping van plastic in de zeeën leidt inmiddels al tot ernstige verontreiniging die het leven van veel zeedieren bedreigt en langzamerhand ook de voedselketens van de mens bereikt.

Het opruimen en verminderen van plastic is een van de aandachtspunten van GroenLinks. Wie meer wil weten over GroenLinks is van harte welkom op de openbare bijeenkomst van 4 maart a.s. bij Korderijnk in Twello. Tineke Strik (lid 1e Kamer) en Paul Fransen (kandidaat Provinciale Staten) vertellen over de speerpunten van GroenLinks en nodigen uit om mee te discussiëren. De bijeenkomst begint om 20.00 uur.